Simuliranje sustava regulacije brzine vrtnje istosmjernog motora s jednofaznim tiristorskim usmjerivačem

Sažetak

Kroz prvi dio rada obrađene su teorijske osnove istosmjernog motora s nezavisnom uzbudom i upravljanje brzinom vrtnje promjenom napona armature do nazivne brzine vrtnje. Zatim je obavljena teorijska analiza jednofaznog tiristorskog usmjerivača, njegovih načina rada te upravljačkih i izlaznih karakteristika usmjerivača. Važno je za istaknuti da je izlazni napon iz jednofaznog tiristorskog usmjerivača spojen na armaturni namot istosmjernog motora. Taj se napon armature kontrolira kutem upravljanja usmjerivača, odnosno smanjenjem ili povećavanjem kuta upravljanja povećava se ili se smanjuje brzina vrtnje istosmjernog motora pri nekom konstantnom mehaničnom opterećenju. Odnos kuta upravljanja i napona armature (brzine vrtnje) predstavlja temelj na kojem se zasniva regulacija brzine vrtnje. Kada je mehaničko opterećenje motora promjenjivo a postoji potreba da brzina vrtnje prati referentnu brzinu te da se zadrži stabilnost sustava i smanje neželjene oscilacije sustava tada postoji potreba za reguliranjem brzine vrtnje. U ovom radu se za regulaciju brzine vrtnje upotrebljava sustav kaskadne regulacije za dvokvadratni rad s PI regulatorima. Za analizu regulacije brzine vrtnje istosmjernog motora s nezavisnom uzbudom upotrebljen je simulacijski model regulacijskog sustava u MATLAB – Simulinku. Simulacijski model je opisan sa svojim osnovnim dijelovima te su objašnjeni komunikacijski prozori modela koji se koriste za simulaciju. Na kraju rada izvršene su simulacije karakterističnih radnih režima istosmjernog motora u MATLAB - Simulinku te su analizirani utjecaji odabranih parametara sustava na ponašanje varijabli sustava.